Malenami och avsaknaden av reklammärkning

Publicerad 14.11.2016 kl. 09:23

I bloggkommentaren om reklammärkning i bloggar nämndes Malenami som ett exempel på en bloggare som är dålig på att märka ut reklam. Bloggkoll kan erkänna att Malenami är en av de finlandssvenska bloggar jag också skulle nämna som sämst på reklammärkning. Visst, det kan säkert finnas många andra finlandssvenska bloggar som är ännu sämre, men Malenami är en av de största bloggarna och har hållit på länge så därför blir hon nu den Bloggkoll fokuserar på i detta blogginlägg.

I inlägget "Tillbaka till en long bob?" skriver Malenami och länkar en hel del till Rapunzel of Sweden. Bloggsamarbete eller inte? Bloggkoll skulle kunna sätta sin högra arm i pant på att det är ett samarbete. Har ni liksom sett hur många inlägg det kommit som enbart handlar om Rapunzel of Swedens olika varor sedan början av oktober? Rätt svar: 4 st. Ett (1!) av dessa inlägg är reklammärkt

I det tvåspråkiga inlägget om skäggvårdsprodukter finns inget ord om reklam eller samarbete, men så här många ord, länkar och hyllningar gör att det absolut luktar reklam.



I skoinlägget "The Lynn" står det överst i inlägget "bloggsamarbete:)". Det räcker inte. 

Ett av inläggen hyllar ohejdat läppstift. I Bloggkolls värld innebär "bloggåva" också ett form av samarbete. Men ingen utmärkning finns. 

När man är dålig på att reklammärka börjar läsaren jag fundera på om t.ex. detta inlägg också innehåller ett omnämnande av en blogggåva eller inte. Både företaget som ger (?) saker till bloggaren och bloggaren själv mister trovärdighet när det inte står tydligt och klart.


Äntligen ett bra märkt inlägg. Tydligt och klart. Så här borde alla inlägg se ut. 

(Bilderna är faksimil från Malenamis blogg + lite paintstreck från undertecknad. Bilderna kommer från de inlägg som är länkade under respektive bild.)

Kommentarer (5)
Spamfilter
Skriv siffran 6 med bokstäver:
Har helt slutat läsa Malenas blogg p.g.a. detta! Så störande när hon aldrig skriver ut att det är samarbete.. Tycker också det är konstigt att bellablogit inte lär sina bloggare vad som gäller. Ger mig dålig smak i munnen rent ut sagt.
Johanna14.11.16 kl. 18:13
Det ger mig också dålig smak! Vilket är synd för jag gillar ju Malenamis bilder, texter osv. Det är ju bara själva smygreklamen som stör.
15.11.16 07:35
Jag har för mig att det är så om du får gåvor eller pressutskick från företag så väljer du själv om du bloggar om dem eller ej. Åtminstone detta har jag läst om hos Influencers of Sweden. Men klart att det är trevligt om det nämns i texten att det då är en gåva/pressutskick.
Christina14.11.16 kl. 19:00
Du har rätt Christina. På Influencers of Swedens hemsida står det: "Enligt marknadsföringslagen behöver du inte märka ut inlägg där pressutskick, goodiebags eller produktprover förekommer. Min rekommendation är ändå att detta framkommer på något vis i produktfokuserade inlägg, för tydlighetens och trovärdighetens skull. Om du kan minska tillfällen då din publik undrar för sig själv ”hmm, har hon fått betalt för det här eller inte?” så är det kanske värt det?" Vilket jag tycker är knasigt. Reklam är reklam, och som bloggare har du ju fått en ersättning i form av en vara. Huruvida de saker som Malenami kallar för "bloggåvor" är pressutskick eller överenskomna gåvor vet ju ingen, men åtminstone jag blir skeptisk när det finns helt produktfokuserade inlägg utan reklammärkning om och om igen.
15.11.16 07:41
Christina: om man väljer att blogga om det har man ju fått ersättning (i form av gåva) annars skulle man ju inte ha bloggat om det, och har man fått ersättning ska det märkas ut. Väljer man att inte blogga om gåvan behöver man ju logiskt nog inte märka inlägget eftersom att då nämner man ju inte produkten alls ;) Nämns produkten som du fått gratis är det reklam och då ska det märkas ut
Maria14.11.16 kl. 20:46
Jag tycker som du Maria, men precis som Christina skriver så behöver man inte märka ut blogginlägg som handlar om pressutskick, goodiebags eller produktprover enligt Influencers of Sweden (https://influencersofsweden.se/rekommendationer-annonsmarkning-blogg/). Om samma gäller i Finland har jag dock noll koll på.
15.11.16 07:43
Jag tar åt mig och skall göra bättre.
Malena15.11.16 kl. 15:02
Tummen upp för det!
15.11.16 18:34
kanske hon ibland sätter ut ett företagsnamn eller produktnamn för att testa om hon kanske kan få till ett samarbete med just det företaget? om hon nämner t.ex. medelstort företag i sin blogg har ju säkert marknadsföringsavdelningen hos just det företaget koll på trafiken till deras webbsida och de ser om det blir en peak. och om de tycker att malenami kan vara bra att samarbeta med senare så blir det ett bloggsamarbete där hon skriver ut att det är ett samarbete. det här är bara min teori :)
maria15.11.16 kl. 15:26
Fiffigt tänkt! Risken är stor att jag lånar det konceptet, jag skulle inte ha något emot att få lite pressutskick från Fazer! (Hör ni det, Fazer? Alltså chokladen-fazer, inget bröd-fazer.) hehe
15.11.16 18:35

Om mig

Bloggkoll har koll på vad som händer i den finlandssvenska bloggankdammen. Funderingar och reflektioner kring allt möjligt bloggrelaterat dyker upp dagligen.

Studerar exakt alla modebloggare till estenom? Finns det verkligen inga män som bloggar? Varför har affiliate-länkarna fullkomligt exploderat? 

Lämna en kommentar eller mejla mig på bloggkoll@hotmail.com

På Facebook finns jag här